Alpiek blog

Verhalen van Alpiek medewerkers

 

Financieel Management met Odoo

Training op maat bij Brouwerij Egmond 

 Door: Maarten Bressers (november 2019)  

Alpiek verzorgt voor haar klanten trainingen op maat. Zo gaf Maarten Bressers op verzoek van Brouwerij Egmond, brouwer van onder andere het abdijbier Sancti Adalberti, de training ‘Financieel Management met Odoo’.

Brouwerij Egmond koos ervoor om Odoo zelf te implementeren. Odoo zelf implementeren is goed te doen. Als je weet wat je wilt, kun je Odoo voor een groot deel zelf opzetten. Heb je toch behoefte aan wat hulp of wil je meer informatie op specifieke onderwerpen, dan vraag je dat gewoon aan Alpiek. Alpiek biedt kennis op maat en adviseert voor jou de juiste oplossingsrichting. 

Brouwerij Egmond is de route van zelf implementeren ingeslagen en is momenteel in een vergevorderd stadium. Brouwerij Egmond automatiseert haar productieprocessen met Odoo. Daarbij komen complexe vraagstukken boven, zoals: hoe werkt de voorraadwaarde van grondstoffen in het productieproces naar een mooi bruisend biertjes in je glas? 

Samen met Alpiek is de nodige informatie verkregen om Odoo aan te sluiten op de wensen van Brouwerij Egmond. Proost!


Odoo tekst en afbeelding blok

HOERA, ik heb een brouwerij! Help ik heb een bedrijf..

Door: Bart Stelder (oktober 2019)

In de afgelopen jaren heb ik een groot aantal kleine en grote brouwerijen bezocht. Wat mij opvalt en bijzonder treft is de liefde voor het brouwvak dat je bij al deze brouwerijen tegenkomt. De meeste gesprekken beginnen dan ook over de kwaliteit van het bier, de mogelijkheden van de installatie en de verschillende bieren die gebrouwen worden.

Toch is er meestal wel een reden waarom ze mij gevraagd hebben om toch eens van gedachten te wisselen. Dat gaat dan vaak over de bedrijfsmatige kant van het bedrijf. Een kant waar veel bierbedrijven mee worstelen, zeker als ze gaan groeien.

In de meeste brouwerijen zie ik hetzelfde beeld. De boekhouding wordt gedaan in een (goedkoop) online pakket, dat in het beste geval ook gebruikt wordt voor het verzenden van facturen. De voorraad wordt bijgehouden in een spreadsheet. De klanten staan ook in een spreadsheet of in het mail-systeem. Recepten staan in het beste geval in een schriftje, maar soms ook op losse bladen. De prijs is gebaseerd op wat er in de markt gevraagd wordt. De winstgevendheid wordt bepaald aan de hand van het saldo op de bank.

Op zich is hier natuurlijk niets mis mee. Echter, als de brouwerij gaat groeien, de belastingdienst zich begint te roeren, de vaste klanten niet zo vast blijken te zijn, de cash-positie minder positief is en de voorraden (inclusief incourant) toenemen, dan blijken al die verschillende systemen niet meer voldoende en moet er een meer structurele oplossing komen.

Een ERP-systeem is dan een oplossing. Maar wel een systeem waarin alle benodigde functies volledig geïntegreerd zijn. En een systeem dat betaalbaar is. Want een goed ERP-systeem helpt jou bedrijf om je nog meer te kunnen richten op het werk als bierbrouwer, waarbij het systeem jou ondersteunt met de volgende zaken:


Klant contacten (mails, afspraken, notities) 

Traceren van grondstof/leverancier tot eindproduct/klant 

Vastleggen van recepten, inclusief aanpassingen

Factureren

Boekhouden

Accijns aangifte voorbereiden

Btw-aangifte voorbereiden

Inkopen inclusief adviezen

Planning van je productie

Planning van je voorraad (oudste voorraad eerst)

nog veel meer…


Wil je meer weten? Over wat een Erp-systeem zoals Odoo voor jou bedrijf kan betekenen? Zodat jij je op je core business kunt richten? Veel brouwerijen gingen je al voor.

Neem dan contact op met Alpiek Bv via 085 – 333 000 8 en vraag naar Bart Stelder.


Odoo voor brouwerijen

Lees meer over wat Odoo voor jouw brouwerij kan betekenen en hoe Alpiek zorgt voor de duurzame implementatie.


Lees meer

Odoo tekst en afbeelding blok