Alpiek blog

Verhalen van Alpiek medewerkers

 

Alpiek: snel en groot of beheerst en goed? Lessons learned

Door: Bart Stelder (november 2020)

Bij de oprichting van Alpiek in 2017 hadden we een voornemen: we wilden in korte tijd de grootste implementatiepartner worden voor Odoo in Nederland. Met ons team van twee ervaren consultants, twee ontwikkelaars, een salesmanager en de acquisitie van vier consultants en enkele marketing- en administratieve krachten hadden we meteen een team staan van maar liefst twaalf medewerkers. Ook het aantal nieuwe klanten groeide exponentieel. Daarmee waren we meteen een van de grootste implementatiepartners van Nederland. 

Champagne zou je zeggen..

Toch bleef de kurk op de fles. Niet omdat we niet van feestjes houden maar omdat er wat knaagde aan onze zielen. Er borrelden vragen op als ‘maken we van de implementatie niet teveel een technisch kunstje?’, ‘bieden we de klanten wel de goede services?’, ‘buigen we niet teveel mee met de klant?’, ‘weten we eigenlijk wel precies wat er bij de klant speelt?’ . Maar vooral ook: ‘past die uurtje-factuurtje werkwijze wel bij ons?’ Allemaal zaken die niet meespeelden bij de bepaling van onze oorspronkelijke doelstelling dat we de grootste wilden worden en een beetje snel ook!

Na een kleine drie jaar is het dus tijd voor een evaluatie en herijking van onze doelen. Met de bovengenoemde ervaringen op zak hebben we eens goed gekeken naar onze missie, doelen en strategie en hebben we geconcludeerd dat tevreden klanten en tevreden personeel natuurlijk veel belangrijker zijn dan numerieke doelen als ‘snel’ en ‘de grootste’. 

Dit resulteerde in nieuwe doelen waarbij onze klanten, maar ook onze medewerkers centraal staan. Natuurlijk willen we nog steeds de grootste worden in Nederland. We hebben de weg er naartoe echter veranderd. Voor onze medewerkers mag plezier in het werk centraal staan; voor de klant is dat tevredenheid (en natuurlijk ook plezier). 

We gaan deze doelen bereiken door met onze klanten te streven naar een gelijkwaardige relatie, gebouwd op wederzijds respect, vertrouwen, transparantie en eerlijkheid. Hierbij werken we gezamenlijk aan het succes van onze klant. Dit doen wij volgens de ‘vested methode’. Met een aantal van onze klanten zijn we inmiddels deze weg opgegaan en de eerste resultaten zijn zeer positief: blije medewerkers en tevreden klanten.

Tijd om de champagne te ontkurken? Altijd natuurlijk, maar niet omdat we snel de grootste zijn geworden.

Wil je meer weten over onze (vested) aanpak klik dan hier

Wil je meer weten over het Vested Business model, klik dan hier


Implementeren van Odoo in crisistijd. Slim of niet slim?

Door: Bart Stelder (najaar 2020)

De meest gestelde vraag die ik afgelopen week heb gekregen is: “En, hoe loopt het bij jullie”

Het antwoord: eigenlijk best goed. Veel van onze klanten werken gewoon door. Er zijn erbij die wel wat bedenkingen hebben bij de toekomst, maar zoals er ook zijn, diegene met een bijvoorbeeld online business, de beste weken ooit achter de rug hebben.

Wat nieuwe projecten betreft krijg ik twee verschillende reacties. Het ene bedrijf zegt “ik wacht toch even af, je weet nooit waar het heen gaat met deze crisis”. Terwijl het andere bedrijf zegt “ik heb nu de tijd om een ERP te implementeren, dus laat ik het maar doen. Dan ben ik klaar voor de na-corona-tijd”.

Voor beide reacties heb ik begrip. Toch ondersteun ik de laatste reactie met ganser harte. Nu zul je zeggen: natuurlijk, want dat is jullie verdienmodel! Dat is natuurlijk ook zo, maar dat is niet de belangrijkste reden van mijn voorkeur. Ik denk dat het slim is om juist is deze tijd een ERP systeem als Odoo te implementeren.

Het implementeren van Odoo is eigenlijk geen big issue. Het systeem is volledig te configureren, kent een mooie interface en werkt heel intuïtief.  Toch komt het geregeld voor dat een implementatie langer duurt en (dus) meer kost dan gepland. Dit is vervelend voor de klant, maar zeker ook voor ons als leverancier. 

De reden van deze vertraging is vaak te wijten aan het feit dat de implementatie van Odoo gebeurt naast de bestaande werkzaamheden in het bedrijf en thuis. Naast zijn normale werk wordt van de inkoper/verkoper/magazijnmedewerker/productiemanager gevraagd om voor het nieuwe systeem de eisen en wensen te beschrijven (zogenoemde user-stories), het systeem te leren kennen en veel te testen. Omdat zij het al zo druk hebben worden deze zaken snel afgeraffeld en komen de problemen pas aan het licht nadat het systeem ‘live’ gezet is. 

Het mooie van een crisis is dat je nu wellicht wel de tijd hebt of vrij kunt maken voor het goed implementeren van een ERP systeem. Vandaar mijn voorkeur.

Uiteraard snappen wij ook dat een crisis financiële onzekerheid met zich meebrengt. Wij als Alpiek zijn graag bereid mee te denken over de manier van implementeren en de financiering hiervan. Daar komen we wel uit.

Wil je van gedachten wisselen over een eventuele implementatie van Odoo? Neem dan gerust contact met me op voor een geheel gratis en vrijblijvend advies.

Bart Stelder

06 31546264

Trotse partner van Odoo


“Never let a serious crisis go waste”


Generiek toepasbare modules voor diverse branches

Door: Mark Verspeek, februari 2020)

Odoo is generiek

Odoo is een generiek systeem, dat wil zeggen dat het niet specifiek voor een bepaalde branche is ontwikkeld. En eerlijk is eerlijk: de basisprocessen verschillen niet heel veel van bedrijf tot bedrijf. Natuurlijk zijn er verschillen of je fysieke goederen of diensten verkoopt, of je alleen handelt of ook produceert, of je aan consumenten of aan bedrijven verkoopt. Odoo ondersteunt de verschillende varianten allemaal en de overeenkomsten binnen zo’n variant zijn veel groter dan de verschillen.

Als softwareleverancier heeft Odoo ervoor gekozen om niet branchegericht te werken. Dit laat zij aan haar implementatiepartners, zoals Alpiek. Een implementatiepartner kan over specifieke branches specialistische kennis opbouwen. Daarnaast zijn er verschillende aanvullende modules beschikbaar om Odoo soepel in te zetten binnen een bepaalde branche.

Alpiek ontwikkelt

Alpiek heeft een aantal van deze modules zelf ontwikkeld. Dit zijn geen klantspecifieke maatwerkontwikkelingen (zie: blog over de overwegingen die van belang zijn voor het ontwikkelen van maatwerk), maar generiek toepasbare branchemodules.

EDI

Eén van deze modules is de EDI-module. EDI bestaat al heel lang, maar speelt nog steeds een grote rol binnen de supermarkt en groothandelsbranche. Orders worden digitaal ingeschoten in Odoo. Na verwerking worden de leveringsbonnen en facturen digitaal aangeboden aan de klant. Voor EDI werken wij samen met Transus, een uitstekend EDI-platform dat de verschillende handelspartners met elkaar laat communiceren.

Voor brouwerijen

Voor brouwerijen hebben wij een accijns- en tankmanagementmodule ontwikkeld. De belastingdienst stelt eisen aan de vastlegging van meetresultaten tijdens het brouwproces en de daarmee samenhangende accijns die afhankelijk is van het suikergehalte van het brouwsel. Bij bottelen of uitleveren wordt de brouwerij accijnsplichtig en moet de administratie kloppen. 

Voor brouwerijen met (veel) verschillende lager tanks hebben we een module ontwikkeld om dit goed te kunnen beheren. De lager capaciteit bepaalt vaak de totale productiecapaciteit, dus deze moet optimaal gemanaged worden.

Voor handelsbedrijven

Voor handelsbedrijven hebben we een koppeling ontwikkeld tussen verkooporder en inkooporder. Dit maakt het mogelijk om aan beide kanten te onderhandelen over de prijs en de effecten hiervan direct inzichtelijk te hebben.

Zo hebben we nog een aantal branche-specifieke modules ontwikkeld en momenteel in ontwikkeling. Odoo is standaard zeer breed inzetbaar, maar met onze modules nog net even beter.

Wil jij meer informatie over de voordelen van Odoo en onze modules voor jouw bedrijf?

Neem contact op met info@alpiek.nl of direct met Bart Stelder via 06-31546264.

We vertellen je graag over de mogelijkheden.


Wat zijn de voordelen van Odoo als open-source ERP-systeem?

Door: Daan Ebeling Koning (januari 2020)

Odoo is een ERP-systeem. ERP staat voor ‘Enterprise Resource Planning’. Dit betekent dat het bedrijfssoftware is, waarin de belangrijkste bedrijfsactiviteiten en processen worden geautomatiseerd. Er zijn vele soorten ERP-systemen in de markt. Odoo kent echter vele voordelen ten opzichte van andere, meer traditionele ERP-systemen. We bespreken drie belangrijke voordelen van Odoo:

1. Efficiency: in Odoo zijn alle applicaties gekoppeld

Binnen Odoo zijn alle applicaties (ook wel Apps genoemd) met elkaar gekoppeld in één systeem, waardoor je gegevens maar één keer hoeft in te voeren. (bijvoorbeeld de uren die je hebt ingevuld bij projecten waar je aan hebt gewerkt meteen in je urenstaten komt). Ook neemt Odoo administratieve taken weg, door deze taken te automatiseren. Hierdoor bespaar je tijd en kun je je als bedrijf focussen op je werkzaamheden. Als resultaat zal de productiviteit binnen je bedrijf worden verhoogd en daarmee de winst.

Daarnaast is Odoo te gebruiken vanaf je laptop, computer, tablet of mobiele telefoon. Je kunt daarom altijd, waar je ook bent, bij je documenten en er in werken. 

Veel andere leveranciers van ERP-systemen leveren niet volledige software pakketten, maar slechts losse modules aan de klant. Het combineren van deze modules is vaak niet mogelijk. Je moet dus kiezen tussen losse pakketten naast elkaar werken in plaats van met elkaar. 


2. Nieuwste ontwikkelingen: Odoo is open source

Open source is eigenlijk een moderne manier van productontwikkeling. In plaats van producten van A tot Z zelf te ontwikkelen, maakt Odoo gebruik van de kennis, kunde, vaardigheden en Odoo-gebruikers die in de markt beschikbaar zijn. Door vervolgens jouw eigen producten/kennis ook weer beschikbaar te stellen kunnen andere gebruikers daarop verder ontwikkelen. Het voordeel hiervan is dat de ontwikkeling sneller gaat en nieuwe inzichten en ontwikkelingen uit de markt beschikbaar komen.


3. Direct aan de slag: Odoo is snel geïmplementeerd

Odoo is snel te implementeren, waardoor je binnen enkele uren ‘live’ kan zijn. Bij de implementatie beginnen we met het klaarzetten van een site op basis van een door ons gedefinieerd branche template. Samen met jou maken we vervolgens een quickscan. Deze quickscan geeft ons een indruk van jouw specifieke wensen. Voor zover deze wensen in de standaard van Odoo zitten, worden ze geactiveerd. Na de quickscan gaan we samen met configureren. Iedere module heeft zijn eigen instellingen die we specifiek op jouw bedrijf inregelen. 

Alpiek helpt jou Odoo te installeren. Zo zal er tijdens de implementatie veel aandacht worden besteed aan training. We leren je "on the job" om Odoo maximaal in te zetten. Ook leren we jou en je collega’s hoe je het systeem kunt vullen met gegevens. 

Wil jij meer informatie over de voordelen van Odoo voor jouw bedrijf?

Neem contact op met info@alpiek.nl of direct met Bart Stelder via 06-31546264.

We vertellen je graag over de mogelijkheden.


Alpiek gaat weer voor duurzaam in 2020  

Het jaar 2019 is voorbij. Het was een mooi jaar. Als trotse partner van Odoo hebben we weer veel bedrijven mogen begeleiden bij de implementatie en het gebruik van Odoo. Het nieuwe jaar wordt, wat ons betreft, nog mooier. Als Alpiek zijn wij een team van bevlogen mensen die gedreven zijn klanten te helpen bij de duurzame implementatie en gebruik van Odoo en het ontwikkelen van vernieuwende producten. 

Alpiek is ontstaan uit de visie dat werknemers binnen organisaties te weinig bezig zijn met de activiteiten waar zij hun kracht en energie uithalen. Dat is zonde. Plezier in je werk geeft immers het meeste en beste resultaat zowel op de korte als de lange termijn.

Verloopt een Odoo-implementatietraject altijd vlekkeloos? Natuurlijk niet. Er zijn altijd momenten van twijfel en onzekerheid. Tijdens de implementatie, zo hebben wij vaak gemerkt, komt altijd een fase die wij de ‘kritische periode’ noemen. De implementatie blijkt toch wel complex en soms komt dan aan het licht dat er ook uitdagingen liggen voor het verbeteren van de bedrijfsprocessen. Er kan onzekerheid ontstaan bij de medewerkers van het bedrijf. In ieder implementatietraject is daarom erg belangrijk om verwachtingen van klant én implementatiepartner uit te spreken en af te stemmen. Door bij de start van de implementatie hierover duidelijk te zijn naar de klant, kan een hoop frustratie worden voorkomen.

Als een bedrijf de keuze heeft gemaakt voor Odoo dan is het zaak dat de eisen, wensen en gedachten goed aan ons over worden gedragen. De klant heeft de kennis van het bedrijf, wij hebben de kennis van het systeem. Een beproefde methode hiervoor is het schrijven van 'user stories'. Deze user stories (een korte beschrijving wat de gebruiker wil) geven ons als implementatie partner de ruimte om te zoeken naar de beste oplossing van de vraag. Werk je alleen met wensen en eisen, dan krijg je die oplossing ook. Echter, deze is vaak complexer en duurder omdat er dan toch vaak maatwerk bij komt kijken.

We hanteren altijd een gefaseerde invoering voor de implementatie van Odoo. De eerste stap is altijd een analyse. In deze analyse wordt bepaald in hoeverre Odoo inderdaad de oplossing is die we gezamenlijk voor ogen hebben. Alhoewel Odoo vol met functionaliteit zit, zijn er altijd zaken die enige aanpassing behoeven. Deze gaps (gaten) worden beschreven in de analyse.

De tweede stap is de Proof of Concept (PoC). Het is onze ervaring dat vroegtijdig ontwikkelen van maatwerk vaak niet het resultaat heeft wat we graag zouden willen zien. Om dit te voorkomen gaan we voor de PoC uit van de standaard functionaliteit van Odoo. We beperken ons op dat moment zoveel mogelijk tot het configureren.

In de navolgende fasen wordt herhalend de functionaliteit ontwikkeld/gefinetuned totdat we het systeem precies hebben zoals de gewenste functionaliteit dat eist.

Een van de grootste tegenvallers tijdens een implementatie die wordt ervaren door klanten is de hoeveelheid testwerk. Testen is echter 'key' voor het succes van de implementatie! Als Odoo live gaat verandert er veel voor de gebruikers: een ander systeem, andere functies, nieuwe werkprocessen enzovoort. Fouten kun je er dan niet bij hebben. Door veel en goed te testen kun je dit bereiken.

Uiteindelijk bereiken we het doel: duurzame implantatie, waardoor de klant makkelijker en met plezier werkt en zich kan richten op zijn core business. Wij streven er naar dit plezier weer terug in de organisatie te brengen. Dit leidt uit onze ervaring tot een enorme tijdsbesparing en efficiëntieverbetering binnen de organisatie. Alpiek staat voor duurzaam implementeren. Helder zijn over het doel, maar ook over de mogelijke hobbels naar dat doel toe. Om uiteindelijk echt te zorgen voor duurzame verbetering!

Wil jij in 2020 met jouw bedrijf ook echt bezig zijn met activiteiten waar jij en je collega’s goed in zijn? Activiteiten waar je kracht en energie uithaalt? Wij vertellen je graag over de mogelijkheden van werken met Odoo.

Kijk op www.alpiek.nl /  www.odoo.nl  of bel met 085-3330008


Alpiek wenst iedereen een gezond en gelukkig 2020!

Odoo in de keten

Door: Marc Verspeek (december 2019)

Veel Odoo-klanten van Alpiek hebben Odoo als het kernsysteem in hun bedrijf. Inkoop, verkoop, voorraadbeheer en boekhouding worden volledig door Odoo geregeld. Maar het bedrijf staat niet op zichzelf, het is een schakel in een keten. En daarmee is Odoo dat ook.

Een groothandel die Odoo gebruikt, levert aan andere groothandels zoals Sligro en Makro, maar ook aan retailers zoals Albert Heijn. En natuurlijk spelen ook web-retailers zoals Bol.com en Amazon een erg belangrijke en een steeds belangrijker wordende rol.

Door de koppelingsmogelijkheden van Odoo kan je bedrijf een belangrijke spilfunctie gaan vervullen. Aan de ‘voorkant’ kun je koppelen met webshops, zoals LightSpeed, Magento, Prestashop en WooCommerce. Het is mogelijk om meerdere webshops te laten koppelen aan één Odoo-installatie. Aan de ‘achterkant’ kun je koppelen met pakketdiensten, zoals PostNL en DHL. 

Met de door Alpiek zelf ontwikkelde retail-koppeling kun je je productassortiment (met voorraad standen) doorgeven en automatisch bestellingen inlezen. En natuurlijk wordt EDI (Electronic Data Interchange) ondersteund.

Ook, of misschien vooral, voor het midden- en kleinbedrijf geldt dat samenwerken loont. Kies een goede positie in de keten van fabrikant naar consument. Odoo biedt de koppelingsmogelijkheden om efficiënt samen te werken met je ketenpartners. 

Alpiek helpt jouw bedrijf graag dit tot een succes te maken!           

BLOG: Odoo 'live' in 2 dagen. Kan dat?

Door: Bart Stelder (november 2019)  

Alpiek B.V. biedt de mogelijkheid om in 2 dagen een implementatie van Odoo te verzorgen. In deze blog leggen we uit hoe we dit mogelijk kunnen maken.

Wil je een ERP-systeem installeren, dan kost dat altijd veel tijd. Deze tijd zit hem in het analyseren van de wensen en eisen, het vertalen van die eisen naar de Odoo-configuratie of maatwerk, het installeren en daadwerkelijk configureren van het systeem, training, datamigratie en vooral veel testen. Na een groot aantal implementaties hebben we een vuistregel ontwikkeld die hierbij enig houvast geeft.

Odoo is een ‘modulair’ systeem, met modules als CRM, ERP, MRP, Social Media console, HR, voorraad, inkoop, facturatie et cetera. De vuistregel die we voor het MKB hebben ontwikkeld gaat uit van een gemiddelde van 2 dagen implementatie per module. Je kunt je voorstellen dat de implementatie van een CRM module minder tijd kost dan die van een boekhouding, vandaar het gemiddelde. 2 dagen die zowel aan de leverancier als aan de klant zijde moeten worden geïnvesteerd.

Een gemiddeld handelsbedrijf heeft binnen Odoo circa 6 modules nodig, CRM, Verkoop, Facturatie, Inkoop, Voorraad en Boekhouding. Dit betekent dat er conform de vuistregel ongeveer 12 dagen (6 modules maal 2 dagen) voor nodig zijn. In totaal dus door zowel leverancier als klant te besteden 24 dagen.

Hoe kan het dan dat wij als Alpiek B.V. aanbieden om het systeem in 2 dagen live te zetten? Dit doen we voor klanten die veel zelf kunnen doen. In 2 dagen zetten we het systeem ‘live’, doen we een basis configuratie en leren we de klant om te gaan met het systeem. In onze projectaanpak noemen we dat de ‘beperkte POC’ (Proof Of Concept). Na 2 dagen, overigens vaak verdeeld over meerdere dagdelen, werkt het systeem en kan de klant het zelf gaan aanvullen. De klant zal daar dus minimaal 22 dagen aan kwijt zijn want de 24 dagen blijven hoe dan ook nodig om het systeem goed geïmplementeerd te krijgen. Uiteraard bieden Alpiek de mogelijkheid om na die 2 dagen - op verzoek - extra werkzaamheden te verrichten. Dat scheelt je als klant dan weer tijd op de implementatie.

Dus is het mogelijk om bij de implementatie van Odoo veel zelf te doen, dan is deze aanpak wellicht de juiste voor jouw bedrijf! Wil je meer weten? Neem dan contact op met Alpiek B.V. via 085 – 3330008 en vraag naar Bart Stelder.

BLOG: Financieel Management met Odoo

Training op maat bij Brouwerij Egmond 

Door: Maarten Bressers (november 2019)

Alpiek verzorgt voor haar klanten trainingen op maat. Zo gaf Maarten Bressers op verzoek van Brouwerij Egmond, brouwer van onder andere het abdijbier Sancti Adalberti, de training ‘Financieel Management met Odoo’.

Brouwerij Egmond koos ervoor om Odoo zelf te implementeren. Odoo zelf implementeren is goed te doen. Als je weet wat je wilt, kun je Odoo voor een groot deel zelf opzetten. Heb je toch behoefte aan wat hulp of wil je meer informatie op specifieke onderwerpen, dan vraag je dat gewoon aan Alpiek. Alpiek biedt kennis op maat en adviseert voor jou de juiste oplossingsrichting. 

Brouwerij Egmond is de route van zelf implementeren ingeslagen en is momenteel in een vergevorderd stadium. Brouwerij Egmond automatiseert haar productieprocessen met Odoo. Daarbij komen complexe vraagstukken boven, zoals: hoe werkt de voorraadwaarde van grondstoffen in het productieproces naar een mooi bruisend biertjes in je glas? 

Samen met Alpiek is de nodige informatie verkregen om Odoo aan te sluiten op de wensen van Brouwerij Egmond. Proost! 

Odoo tekst en afbeelding blok

BLOG: HOERA, ik heb een brouwerij! Help ik heb een bedrijf..

Door: Bart Stelder (oktober 2019)

In de afgelopen jaren heb ik een groot aantal kleine en grote brouwerijen bezocht. Wat mij opvalt en bijzonder treft is de liefde voor het brouwvak dat je bij al deze brouwerijen tegenkomt. De meeste gesprekken beginnen dan ook over de kwaliteit van het bier, de mogelijkheden van de installatie en de verschillende bieren die gebrouwen worden.

Toch is er meestal wel een reden waarom ze mij gevraagd hebben om toch eens van gedachten te wisselen. Dat gaat dan vaak over de bedrijfsmatige kant van het bedrijf. Een kant waar veel bierbedrijven mee worstelen, zeker als ze gaan groeien.

In de meeste brouwerijen zie ik hetzelfde beeld. De boekhouding wordt gedaan in een (goedkoop) online pakket, dat in het beste geval ook gebruikt wordt voor het verzenden van facturen. De voorraad wordt bijgehouden in een spreadsheet. De klanten staan ook in een spreadsheet of in het mail-systeem. Recepten staan in het beste geval in een schriftje, maar soms ook op losse bladen. De prijs is gebaseerd op wat er in de markt gevraagd wordt. De winstgevendheid wordt bepaald aan de hand van het saldo op de bank.

Op zich is hier natuurlijk niets mis mee. Echter, als de brouwerij gaat groeien, de belastingdienst zich begint te roeren, de vaste klanten niet zo vast blijken te zijn, de cash-positie minder positief is en de voorraden (inclusief incourant) toenemen, dan blijken al die verschillende systemen niet meer voldoende en moet er een meer structurele oplossing komen.

Een ERP-systeem is dan een oplossing. Maar wel een systeem waarin alle benodigde functies volledig geïntegreerd zijn. En een systeem dat betaalbaar is. Want een goed ERP-systeem helpt jou bedrijf om je nog meer te kunnen richten op het werk als bierbrouwer, waarbij het systeem jou ondersteunt met de volgende zaken:

• Klant contacten (mails, afspraken, notities) 

• Traceren van grondstof/leverancier tot eindproduct/klant 

• Vastleggen van recepten, inclusief aanpassingen

• Factureren

• Boekhouden

• Accijns aangifte voorbereiden

• Btw-aangifte voorbereiden

• Inkopen inclusief adviezen

• Planning van je productie

• Planning van je voorraad (oudste voorraad eerst)

nog veel meer…

Wil je meer weten? Over wat een Erp-systeem zoals Odoo voor jou bedrijf kan betekenen? Zodat jij je op je core business kunt richten? Veel brouwerijen gingen je al voor.

Neem dan contact op met Alpiek B.V. via 085 – 3330008 en vraag naar Bart Stelder.

Odoo voor brouwerijen

Lees meer over wat Odoo voor jouw brouwerij kan betekenen en hoe Alpiek zorgt voor de duurzame implementatie.

 Lees meer 

Odoo tekst en afbeelding blok