Odoo 12

Begin oktober vindt de ‘Odoo Experience’ weer plaats in Louvain-la-Neuve, iets ten zuiden van Brussel. Drie dagen lang met presentaties, workshops en netwerkmogelijkheden voor Odoo partners en gebruikers. Natuurlijk is Alpiek daarbij! Eén van de belangrijke onderwerpen is de nieuwe aanstaande versie, V12. De versies volgen elkaar snel op in een jaarlijks ritme. Het is een hele uitdaging om dit tempo te volgen. Want ondanks dat Odoo migraties technisch niet heel moeilijk zijn (m.u.v. eventueel maatwerk), is de invoering bij organisaties en de daarmee samenhangende aanpassing van de werkwijze niet zo simpel als ‘een druk op de knop’.

Odoo biedt ondersteuning (o.a. bugfixes) voor de meest recente versie en de twee versies daarvoor. Dus als V12 is uitgebracht, worden ook V11 en V10 nog ondersteund, maar V9 niet meer. Het beleid van Alpiek is om bij klanten een goed moment te kiezen voor upgrades, meestal als er een tijd geen wijzigingen meer zijn gedaan aan de huidige installatie. Dit wordt projectmatig aangepakt. Voor nieuwe klanten geldt dat wij altijd op de nieuwste versie van start gaan.

In Odoo V12 zitten weer een groot aantal verbeteringen en nieuwe features, waarvan hieronder de belangrijkste genoemd worden (per module). Odoo garandeert niet dat alle features direct beschikbaar zijn en de planning kan nog verschuiven:

Web: Multi-website support, ondersteuning om meerdere websites te beheren binnen 1 Odoo installatie. Afbeeldingen importeren via URLs, niet meer 1-voor-1 uploaden. Gebaseerd op Bootstrap4 voor meer layout mogelijkheden. 

Abonnementen: meer betaalwijzes, automatische e-mails, KPI’s.

Productiemanagement: mogelijkheid om meerdere stappen (pick – manufacture – store) te configureren.

Voorraad: grafische weergave van voorraadoperaties. Vereenvoudiging push/pull route configuratie. Batch picking. 

Declaraties: preview van bonnetjes bij het invoeren.

Verlof: mogelijkheid om verschillende vormen van verlof te beheren.

Verkoop: online handtekening en betaling.

Boekhouding: afletteren op een overzichtelijkere manier.

Algemeen: ‘report designer’, eenvoudig de layout van offertes, facturen etc. aanpassen. Toetscombinaties om direct bepaalde schermen te opnenen. Verbeterd document management. 

We gaan het zelf bekijken begin oktober. Als je meer van ons wilt weten hierover, mail info@alpiek.nl.


Wil je Odoo uitproberen?

Dat kan! Vraag vandaag nog een demo aan.

Plan een demo